Het is beslist, u gaat uw appartement verkopen!
Tijdens uw vele onderzoeken om te weten hoe te werk te gaan, heeft u gevonden welk platform te gebruiken, welke officiële documenten te verkrijgen… maar heeft u gedacht aan de kosten die de verkoop van uw eigendom zal genereren?
Focus op deze financiële last die soms onvermoed is.
De advertentiekosten
Het is tegenwoordig zeer zeldzaam om een eigendom te verkopen zonder via internet te gaan. En om een zeer eenvoudige reden: alle kandidaat-kopers bevinden zich daar en doen daar hun onderzoek! Als u wilt dat uw eigendom zichtbaar is, moet u dus een advertentie plaatsen op de verschillende vastgoedplatforms. De sociale netwerken zullen u ook van grote hulp zijn om uw publicatie door te geven. Hoewel zeer effectief, zijn deze platforms echter niet gratis; dit zijn dus de eerste kosten die door de verkoop van uw eigendom worden gegenereerd.
Om uw advertentie te voeden, moet u de aanbevolen verkoopprijs van uw appartement of huis kennen. U moet dus een beroep doen op een makelaar of een vastgoedexpert om een betrouwbare schatting van uw eigendom te maken. Bovendien, als u een mooie advertentie wilt hebben die de aandacht van kopers zal trekken, zijn de foto’s van uw eigendom van kapitaal belang. Helderheid, kijkhoeken… om u niet te vergissen, doe een beroep op een fotograaf gespecialiseerd in vastgoed.
De betalende officiële documenten
Wanneer u uw eigendom te koop aanbiedt, in Brussel maar ook in de andere Belgische Gewesten, wordt u gevraagd om ter beschikking van de kandidaat-kopers talrijke officiële documenten te houden. Het gaat bijvoorbeeld om het EPC of de elektrische attesten. Het is ook noodzakelijk om u tot uw gemeentelijke administratie te wenden om de diverse stedenbouwkundige inlichtingen betreffende uw eigendom te verkrijgen, of op zijn minst, daar alle nodige informatie te verkrijgen om uw verkoopdossier te kunnen aanvullen (bijvoorbeeld de eigendomstitel, de plannen van het eigendom, enz.).
Zodra deze eerste stap is afgerond, gaat u naar de notaris. Deze zal zich belasten met het doen van de aanvraag om het bodemcertificaat bij Leefmilieu Brussel te verkrijgen, maar ook om het compromis van verkoop op te stellen, dat ter ondertekening zal worden voorgelegd aan de kandidaat-koper(s). Dit laatste punt maakt trouwens deel uit van de zogenaamde “leveringskosten” en zijn minder bekend bij het grote publiek.
Ik verkoop mijn appartement in mede-eigendom
In dit specifieke geval komen bepaalde bijkomende elementen in het spel. U moet bijvoorbeeld bijkomende documenten verkrijgen bij de syndicus van de mede-eigendom, zoals het reglement van mede-eigendom, een kopie van het onderhoudsboekje van het gebouw of nog alle elementen betreffende de financiële toestand van de mede-eigendom.
Aangezien de lijst van deze documenten zeer uitgebreid is, is het beter om u tot uw notaris te wenden om de zekerheid te hebben van een volledig verkoopdossier, ook al brengt dit bijkomende kosten met zich mee.
Specificiteiten van de gewesten
Of uw eigendom zich nu bevindt in het Waalse, Vlaamse of Brusselse Gewest, u zult dezelfde documenten moeten verstrekken. Het kan zijn dat sommige een andere naam dragen in het noorden of zuiden van België, maar de financiële lasten die eraan verbonden zijn blijven ongeveer hetzelfde.
Bijkomende kosten
Om uw appartement een frisse uitstraling te geven, kunt u de muren wit schilderen of nog een beroep doen op een onderneming gespecialiseerd in home staging. Op deze manier zal uw eigendom zich onderscheiden van de beschikbare woningen en snel verkocht worden.
De indirecte kosten
Ten slotte zijn er al die kosten waaraan men niet denkt, maar die werkelijk de verkoop van uw eigendom beïnvloeden. Het gaat met name om de tijd en energie die u, eigenaar, gaat investeren in de verkoop. De telefoon beantwoorden, bezoeken organiseren, beschikbaar zijn om vragen van kopers te beantwoorden… U zult niet in staat zijn om te werken of van uw vrije tijd te genieten.
Tijd en geld besparen dankzij een vastgoedkantoor
Een volledig verkoopdossier
Door uw eigendom te verkopen in samenwerking met een vastgoedkantoor, bent u op alle punten winnaar. Ten eerste bespaart u tijd, aangezien de agent die belast is met uw appartement of huis zich om alles bekommert! “Om de verkoop te vergemakkelijken, heeft de makelaar als missie om een volledig dossier van kwaliteit te verkrijgen, zodat de eigenaar zich nergens zorgen over hoeft te maken”, legt Amaury Hermanns uit, oprichter van het vastgoedkantoor Hermanns Real Estate.
Vervolgens, als professionals van de sector, kennen makelaars dienstverleners die onberispelijk zijn en waarvan de kwaliteit van het werk niet meer bewezen hoeft te worden. “Het is niet zeldzaam dat eigenaar-verkopers zich laten beetnemen wanneer zij hun eigendom zelf verkopen, en dit vanaf het begin van het proces. Zij betalen soms de hoofdprijs, terwijl de kwaliteit van de prestaties niet op de afspraak is” voegt de Brusselse vastgoedexpert toe.
U heeft dus grote kansen om ook geld te besparen door de verkoop van uw eigendom toe te vertrouwen aan een vastgoedkantoor. “Naast deze kwaliteitsprestaties garanderen wij vaste honoraria ter hoogte van 3% excl. BTW van de verkoopprijs. Geen onaangename verrassingen dus met een vastgoedkantoor!” preciseert Amaury Hermanns.
Beschikbaarheid en reactiviteit als sleutelwoorden
In het kader van een vastgoedverkoop is beschikbaarheid de sleutel. Kandidaat-kopers zijn vaak zeer actief in hun onderzoeken en zullen niet altijd bereid zijn om meerdere dagen te wachten om uw eigendom te bezoeken. Als u de telefoon of e-mails niet in real time beantwoordt, zullen zij al de gelegenheid hebben gehad om verschillende andere woningen te bezoeken en zullen zij zeker elders hun hartje hebben opgehaald dan bij u.
Een vastgoedverkoop afgesloten zonder verrassingen
Ten slotte, het is niet omdat u verschillende bezoeken heeft gekregen en geïnteresseerde kandidaten dat uw eigendom verkocht is! “In deze fase moet men weten hoe de verkoop af te ronden. Een werkelijk bod doen, de officiële documenten overhandigen, enz. De eigenaar riskeert hier veel geld te verliezen, met name door zich te vergissen in de technische termen betreffende de vastgoedverkoop. Hij kan bijvoorbeeld de optie en het koopbod verwarren, die twee heel verschillende zaken zijn”, besluit Amaury Hermanns.
Heeft u het project om uw eigendom gelegen in Brussel te verkopen? Ons vastgoedkantoor Hermanns Real Estate stelt zijn team van ervaren makelaars ter uwer beschikking en begeleidt u gedurende het hele proces, voor een snelle verkoop zonder problemen. Contacteer ons zonder uitstel!