Ga naar de inhoud
  • Home
  • Onze vastgoeddiensten
    • Verkopen
    • Verhuur
    • Syndicus en mede-eigendom
    • Opbrengsteigendom
    • Huurbeheer
    • Andere diensten
  • Ons vastgoed
  • Nieuws
    • Blog
    • FAQ
    • Getuigenis
    • Boek
  • Contact
  • Home
  • Onze vastgoeddiensten
    • Verkopen
    • Verhuur
    • Syndicus en mede-eigendom
    • Opbrengsteigendom
    • Huurbeheer
    • Andere diensten
  • Ons vastgoed
  • Nieuws
    • Blog
    • FAQ
    • Getuigenis
    • Boek
  • Contact
Mijn eigendom laten taxeren
  • FR
  • EN

Welke administratieve stappen zijn er nodig om mijn onroerend goed te verkopen?

De benodigde attesten

Om uw eigendom te koop te kunnen aanbieden, of het nu gaat om een appartement, een huis of een opbrengsteigendom, moet u verplicht in het bezit zijn van diverse officiële documenten:

  • Attest van elektrische conformiteit: dit document bewijst aan potentiële kopers dat de elektrische installatie voldoet aan de huidige sectornormen.
  • EPC-certificaat: het is een attest dat de energieprestaties van uw eigendom meet. Het toont toekomstige eigenaars welke werken gedaan kunnen worden om de efficiëntie ervan te verbeteren.
  • Bodemattest: dit verplichte document stelt de regionale instanties in staat om de overdracht van gronden tussen verschillende personen of entiteiten te controleren, en zo bodems te saneren die een dergelijke behandeling nodig zouden hebben.
  • Stedenbouwkundige inlichtingen: beschikbaar op aanvraag bij uw gemeentebestuur en binnen een termijn van 30 dagen, bevatten de stedenbouwkundige inlichtingen onder andere de verkregen vergunningen, de ruimtelijke indeling van het pand of de overtredingen met betrekking tot het pand.
  • Eigendomstitel: afgeleverd bij de notaris bij aankoop, is dit officiële document de identiteitskaart van het eigendom dat u wilt verkopen. Als u het gebouw hebt verkregen na het overlijden van een naaste, moet u bewijzen dat u de erfgenaam bent door onder andere de aangifte van nalatenschap voor te leggen.
  • Postinterventiedossier (PID): dit dossier moet worden opgesteld voor alle werken die sinds de aankoop in het pand zijn uitgevoerd. Het bevat onder andere de uitvoeringsplannen en foto’s van de uitgevoerde werken (nieuwe ramen, bijgewerkte elektrische installatie, nieuwe isolatie, enz.) en moet aan de koper worden overhandigd bij de ondertekening van de akten.

Een opbrengsteigendom verkopen

Als eigenaar van een opbrengsteigendom, zult u enkele aanvullende stappen moeten ondernemen voordat u uw eigendom kunt verkopen. Alshet verhuurd is – en dit geldt voor alle soorten eigendommen – moet uin het bezit zijn van de lopende huurovereenkomsten, of deze nu in de komendemaanden of in de komende jaren aflopen. U moet ook de huurders die het pand bewonen, informeren dat het verkocht zal worden, anders kan de verkoop geannuleerd worden. Zij hebben dan 30 dagen de tijd om hun wens om het pand te verwerven kenbaar te maken, of het nu per eenheid of in zijn geheel wordt verkocht.

In het kader van een verkoop in loten van uw opbrengsteigendom, moet u een landmeter laten komen om de basisakte en de voorkadastratie op te maken. Indien u het pand in zijn geheel heeft verworven, zullen het bedrag van de onroerende voorheffing en het kadaster worden gewijzigd na de splitsing van het gebouw. Tot slot bent u voor elk appartement in mede-eigendom ook verplicht om de koper enkele aanvullende inlichtingen te verstrekken, zoals de notulen van de algemene vergaderingen van de laatste 3 jaar, een kopie van de laatst goedgekeurde balans door de AV, alsook de periodieke afrekeningen van de lasten voor de laatste 2 jaar. De volledige lijst van documenten die ter beschikking moeten worden gesteld van de koper, is opgenomen in artikel 577-11 §1 van het Burgerlijk Wetboek.

De ondertekening van de officiële verkoopdocumenten

Eén van de twee echtgenoten is eigenaar van het pand

U bent gehuwd of wettelijk samenwonend, maar het pand behoort slechts aan één van de twee echtgenoten toe? Als dit uw hoofdverblijfplaats en die van uw partner is, zal laatstgenoemde zich naar de notaris moeten begeven om officieel zijn akkoord voor de verkoop te geven.

Uw eigendom heeft een nieuwe eigenaar gevonden

Het is nu tijd om u naar de notaris te begeven voor de ondertekening van de officiële verkoopdocumenten. Eerst ondertekent u de verkoopovereenkomst, waardoor de koper naar de bank kan gaan om zijn kredietaanvraag in te dienen. Het is immers zeldzaam dat een financiële instelling officieel een hypothecaire lening toekent voordat zij een kopie heeft van de door beide partijen ondertekende overeenkomst.

Wanneer deze eerste stap is afgerond en de koper een kredietaanvaarding heeft ontvangen, kunt u de verkoopakte ondertekenen. De termijntussen deze twee stappen kan soms lang zijn – de maximale termijn is 4 maanden –want dit is het moment voor de notaris om de verschillende hypotheekonderzoekenuit te voeren op naam van de verkopende eigenaar, dat wil zeggen u. Bij een vastgoedverkoop moet de notaris inderdaad controleren of er geen lopende hypotheek rust op het verkochte pand, maar ook of u geen openstaande schulden heeft, of deze nu administratief zijn (onbetaalde belastingen of sociale bijdragen) of privé (alle schulden geregistreerd bij de Nationale Bank van België).


Bent u van plan uw eigendom in Etterbeek of Brussel te verkopen? Onze vastgoedmakelaars staan tot uw beschikking om u te begeleiden.

Gerelateerd nieuws

Advies & vastgoednieuws

september 18, 2025

Vastgoed in Etterbeek: het is weer schooltijd… niet alleen voor scholieren

Lees meer

september 1, 2025

Beste klanten, onze ansichtkaart van het vastgoed…

Lees meer

april 11, 2025

Financiële steun voor energie-efficiënte renovatie in Brussel: wat u moet weten in 2025

Lees meer

Vertrouw ons uw vastgoedproject in Etterbeek toe

Neem contact met ons op

Menu

  • Home
  • Ons vastgoed
  • Onze vastgoeddiensten
  • Nieuws
  • Online schatting
  • Contact
  • Home
  • Ons vastgoed
  • Onze vastgoeddiensten
  • Nieuws
  • Online schatting
  • Contact

Contact

  • 02 735 95 18
  • info@ahre.be
  • Tervaetestraat 35, 1040 Etterbeek

ONZE SOCIALE NETWERKEN

Volg ons kantoor op de sociale netwerken!

Facebook Youtube Linkedin Instagram Tiktok Brands Solid Full

Hermanns Real Estate is een product van de vennootschap B.E.H SPRL met maatschappelijke zetel te 3090 Overijse, Snijdersdreef 3. Vennootschap ingeschreven bij de KBO onder nummer BE0844.979.668 – Erkend vastgoedmakelaar IPI 506.280 onderworpen aan de deontologische code IPI: http://www.ipi.be
Controle-instantie: IPI – Luxemburgstraat 16B 1000 Brussel – Wettelijke vermeldingen en gebruiksvoorwaarden