Het is besloten, u gaat uw appartement verkopen!
Tijdens uw talloze zoektochten om te weten hoe u te werk moet gaan, heeft u ontdekt welk platform u moet gebruiken, welke officiële documenten u moet verkrijgen… maar heeft u nagedacht over de kosten die de verkoop van uw eigendom met zich meebrengt?
Een nadere beschouwing van deze soms onverwachte financiële last.
De reclamekosten
Het is tegenwoordig zeer zeldzaam om een eigendom te verkopen zonder online te gaan. En om een heel eenvoudige reden: alle potentiële kopers bevinden zich daar en doen hun onderzoek daar! Als u wilt dat uw eigendom zichtbaar is, moet u dus een advertentie plaatsen op verschillende vastgoedplatforms. Sociale media zullen u ook van onschatbare waarde zijn om uw publicatie te verspreiden. Hoewel deze platforms zeer effectief zijn, zijn ze niet gratis; hier zijn dus de eerste kosten die ontstaan bij de verkoop van uw eigendom.
Om uw advertentie aan te vullen, moet u de aanbevolen verkoopprijs van uw appartement of huis kennen. U moet dus een beroep doen op een vastgoedmakelaar of een vastgoedexpert om een betrouwbare schatting van uw eigendom te laten maken. Bovendien, als u een aantrekkelijke advertentie wilt hebben die de aandacht van kopers trekt, zijn foto’s van uw eigendom van cruciaal belang. Helderheid, gezichtspunten… om geen fouten te maken, doet u een beroep op een fotograaf gespecialiseerd in vastgoed.
Betaalde officiële documenten
Wanneer u uw eigendom te koop aanbiedt, wordt u gevraagd om vele officiële documenten ter beschikking te stellen van potentiële kopers, zowel in Brussel als in andere Belgische regio’s. Dit omvat bijvoorbeeld de EPB of elektriciteitscertificaten. Het is ook nodig om contact op te nemen met uw gemeentebestuur voor diverse stedenbouwkundige informatie over uw eigendom, of op zijn minst alle benodigde informatie te verkrijgen om uw verkoopdossier aan te vullen (zoals eigendomstitel, plattegronden van het pand, enz.).
Nadat deze eerste stap is voltooid, gaat u naar de notaris. Hij zal de aanvraag indienen om het bodemattest te verkrijgen bij Brussel- Leefmilieu en ook het compromis opstellen, dat ter ondertekening wordt voorgelegd aan de kandidaat-kopers. Dit laatste punt maakt overigens deel uit van de zogenaamde ‘afgiftekosten’ en is minder bekend bij het grote publiek.
Ik verkoop mijn appartement in mede-eigendom
In dit specifieke geval komen er enkele extra elementen om de hoek kijken. U moet bijvoorbeeld aanvullende documenten verkrijgen bij de mede-eigenaarsvereniging, zoals het reglement van mede-eigendom, een kopie van het onderhoudsboekje van het gebouw, of alle informatie met betrekking tot de financiële toestand van de mede-eigendom.
Aangezien de lijst van deze documenten zeer uitgebreid is, is het raadzaam om contact op te nemen met uw notaris om ervoor te zorgen dat uw verkoopdossier volledig is, zelfs als dit extra kosten met zich meebrengt.
Specifiek voor de verschillende regio’s
Of uw eigendom zich nu in het Wallonie, Vlaanderen of Brussels Gewest bevindt, u moet dezelfde documenten verstrekken. Het kan zijn dat sommige documenten in het noorden of zuiden van België een andere naam hebben, maar de financiële lasten die eraan verbonden zijn, blijven min of meer hetzelfde.
Extra kosten
Om uw appartement aantrekkelijker te maken, kunt u de muren wit schilderen of een gespecialiseerd bedrijf in home staging inschakelen. Op deze manier valt uw eigendom op tussen de beschikbare woningen en wordt het snel verkocht.
Indirecte kosten
Tot slot zijn er al die kosten waar we niet aan denken, maar die echt van invloed zijn op de verkoop van uw eigendom. Het gaat met name om de tijd en energie die u, als eigenaar, in de verkoop zult investeren. Telefoontjes beantwoorden, rondleidingen organiseren, beschikbaar zijn om vragen van kopers te beantwoorden… U zult niet in staat zijn om te werken of van uw vrije tijd te genieten.
Tijd en geld besparen met een vastgoedkantoor
Een volledige verkoopdossier
Door uw eigendom in samenwerking met een vastgoedkantoor te verkopen, wint u op alle fronten. Ten eerste bespaart u tijd, omdat de agent die verantwoordelijk is voor uw appartement of huis alles regelt! “Om de verkoop te vergemakkelijken, heeft de vastgoedmakelaar de taak om een compleet en kwalitatief dossier te verkrijgen, zodat de eigenaar zich nergens zorgen over hoeft te maken”, legt Amaury Hermanns uit, oprichter van het vastgoedkantoor Hermanns Real Estate.
Bovendien kennen vastgoedmakelaars als professionals in de sector betrouwbare dienstverleners waarvan de kwaliteit van het werk al bewezen is. “Het is niet ongebruikelijk dat verkopende eigenaren zich laten misleiden wanneer ze hun eigendom zelf verkopen
, en dat al vanaf het begin van het proces. Ze betalen soms de hoofdprijs, terwijl de kwaliteit van de dienstverlening tekortschiet,” voegt de Brusselse vastgoedexpert toe.
Dus de kans is groot dat u ook geld bespaart door de verkoop van uw eigendom toe te vertrouwen aan een vastgoedkantoor. “Naast deze kwaliteitsdiensten garanderen wij vaste vergoedingen van 3% exclusief btw van de verkoopprijs. Dus geen verrassingen met een vastgoedkantoor!” verduidelijkt Amaury Hermanns.
Beschikbaarheid en snelheid als kernwoorden
In het kader van een vastgoedverkoop is beschikbaarheid de sleutel. Potentiële kopers zijn vaak zeer actief in hun zoektocht en zullen niet altijd bereid zijn om meerdere dagen te wachten om uw eigendom te bezichtigen. Als u niet direct op telefoontjes of e-mails reageert, hebben ze al de kans gehad om verschillende andere woningen te bezoeken en hebben ze waarschijnlijk elders hun droomwoning gevonden.
Een onroerende goed verkoop zonder verassingen
Tenslotte, alleen omdat u meerdere bezichtigingen en geïnteresseerde kandidaten hebt gekregen, betekent dit niet dat uw eigendom verkocht is! “Op dit punt moet u weten hoe u de verkoop kunt afronden. Een echte aanbieding doen, officiële documenten indienen, enz. De eigenaar kan hier veel geld verliezen, vooral als hij zich vergist in de technische termen met betrekking tot onroerend goed verkoop. Hij kan bijvoorbeeld de optie en het koopvoorstel door elkaar halen, wat twee heel verschillende dingen zijn,” concludeert Amaury Hermanns.
Heeft u plannen om uw eigendom in Brussel te verkopen? Ons vastgoedkantoor Hermanns Real Estate stelt zijn team van ervaren vastgoedmakelaars tot uw dienst en begeleidt u gedurende het hele proces, voor een snelle en probleemloze verkoop. Neem direct contact met ons op!