outils digitaux

Digitale gereedschappen ten dienste van uw vastgoed

De voordelen van de virtuele bezichtinging

De virtuele bezichtiging biedt in de eerste plaats de potentiële koper het equivalent van een voorbezoek, en dus een eerste realistisch beeld van het pand. Mensen die zich verplaatsen om het pand te bekijken, zijn dan ook gekwalificeerder, wat zowel de vastgoedmakelaar als de verkopende eigenaar tijd bespaart.

“Het doel van ons makelaarskantoor is om voor elk pand een virtuele bezichtiging aan te bieden, of het nu gaat om de promotie van een uitzonderlijk appartement of de verkoop van een eengezinswoning. We willen dit digitale instrument ook gebruiken om de virtuele bezichtiging naar kopers te sturen die het pand al hebben bezocht. Op die manier hebben ze een efficiënte ondersteuning als ze een detail opnieuw willen bekijken of zich de indeling van de kamers willen herinneren”, zegt Maxence Dumont, marketingmanager bij het makelaarskantoor in Brussel.

Voor welke type van vastgoed ?

De virtuele bezichtiging kan geschikt zijn voor elk type pand en wordt vooral gebruikt om uitzonderlijke eigendommen te benadrukken. Als het pand bijvoorbeeld niet opgeruimd is of als er werkzaamheden worden uitgevoerd, kan het moeilijk zijn om dit soort digitale bezichtiging uit te voeren. “In deze specifieke gevallen maken we, in overleg met de eigenaar, een 360° foto van de mooiste kamer van het pand, om de kopers een idee te geven van de ruimtes”, voegt Maxence Dumont toe.

Hoe werkt het ?

De virtuele bezichtiging wordt gemaakt tegelijkertijd met de foto’s van het pand, want dit is het moment waarop het interieur netjes is opgeruimd en ingericht, en de buitenruimtes zijn onderhouden. De tijd die nodig is voor het maken van de virtuele bezichtiging is ongeveer 20 minuten voor een appartement met 2 tot 3 slaapkamers, maar dit kan variëren afhankelijk van de grootte van het pand. Elke opname duurt ongeveer 1 minuut.

“We beschikken over alle benodigde apparatuur voor het maken van virtuele bezichtigingen”, zegt Maxence Dumont. “Voor een geslaagde en realistische virtuele bezichtiging is het noodzakelijk om een reeks foto’s van het pand te maken met een hoek van 360° en op verschillende belichtingsniveaus. De weergave zal dan perfect zijn.” Vervolgens worden de foto’s ingevoegd in specifieke software en deze worden samengevoegd.

Bij het maken van foto’s voor de verkoop van een pand maken we een selectie van de mooiste kamers en de aangename leefruimtes. In het geval van een virtuele bezichtiging moeten we echter foto’s maken van het gehele pand, inclusief de inkomhal, de gang of zelfs de bijkeuken, die praktischer zijn dan esthetisch.

Videopresentatie van het goed

Een digitaal instrument dat we steeds meer benadrukken via ons YouTube-kanaal is de videopresentatie. “Deze animatie wordt gemaakt voor al onze te koop of te huur aangeboden panden. We merken dat video voor de eigenaar een beter communicatiekanaal is, omdat het aangenamer en dynamischer is voor de potentiële koper dan het bladeren door foto’s”, voegt Maxence Dumont toe. De video biedt ook een betere zichtbaarheid op bepaalde kanalen, zoals sociale media, die steeds belangrijker worden in de vastgoedsector.


HDR-foto’s

Volgens een Immoweb-enquête zijn foto’s een van de belangrijkste punten voor particulieren die op zoek zijn naar een pand om te kopen. Als uw foto’s van slechte kwaliteit zijn, loopt u het risico een deel van uw potentiële klantenbestand te verliezen. Het is dus belangrijk om een professional of een makelaarskantoor in te schakelen, vooral om te gaan met tegenlicht.

Dit is het belangrijkste probleem bij foto’s in de vastgoedsector: u moet kunnen laten zien waar het natuurlijke licht vandaan komt. Er is dus een belangrijke lichtbron tegenover de camera, en de ruimte wordt dan te donker. Een professionele fotograaf beschikt over de nodige technieken en apparatuur om foto’s van hoge kwaliteit te maken.

Esthetische en realistische foto’s

Het is echter gebruikelijk, bij het maken van vastgoedfoto’s, om een zeer breed gezichtsveld te gebruiken dat een gevoel van ruimte toevoegt, maar dit kan de ruimtes vervormen en bijvoorbeeld een kamer onterecht vergroten. De koper zal dan teleurgesteld zijn tijdens zijn bezoek, omdat het pand klein lijkt in vergelijking met de foto’s die hij op de website had gezien.

“Ons bureaubeleid is duidelijk: we proberen foto’s te maken die zo goed mogelijk de werkelijke ruimtelijke indeling van de kamers weergeven. Hoewel het onmogelijk is om de exacte verhoudingen te hebben, willen we dat onze foto’s realistisch zijn, anders leidt dit tot tijdverlies voor zowel de eigenaar als de vastgoedmakelaar als de koper.”

Licht Certificaat voor uw eigendom

Om eigenaren in staat te stellen hun eigendom te verkopen, zelfs wanneer de dagen korter en donkerder zijn, maken we nu gebruik van het Licht- en Zonneschijncertificaat. Dit certificaat berekent de gemiddelde duur van licht en zonneschijn in het pand, over het hele jaar en per seizoen. De vastgoedmakelaar kan dus aan de koper uitleggen dat, zelfs als het tijdens zijn bezoek vrij donker was, het appartement gemiddeld 8 uur en 30 minuten per dag zonnig en licht is, bijvoorbeeld. De duur wordt berekend op basis van de blootstelling van het pand, of het grote glazen deuren heeft, een vrij uitzicht, enz., of dat het integendeel dicht bij andere gebouwen is, met ramen van kleine omvang, enz.

De plannen

Ook al zijn digitale tools tegenwoordig zeer belangrijk, we bieden kopers altijd de mogelijkheid om het pand op een plattegrond te bekijken. Als we de architectenplannen hebben, zetten we ze om in een meer ‘commercieel’ plan, dat leesbaar is voor de gemiddelde persoon. Als we ze niet hebben, maken we een basisplattegrond van het pand. In ongeveer twintig minuten maken we dus een plattegrond waarmee de koper een idee kan krijgen van de indeling van de ruimte.